Proust muśnięty białą czekoladą


I niebawem (…) machinalnie podniosłem do ust łyżeczkę herbaty, w której rozmoczyłem kawałek magdalenki. Ale w tej samej chwili, kiedy łyk pomieszany z okruchami ciasta dotknął mego podniebienia, zadrżałem, czując, że się we mnie dzieje coś niezwykłego. Owładnęła mną rozkoszna słodycz (…). Sprawiła, że w jednej chwili koleje życia stały mi się obojętne, klęski jako błahe, krótkość złudna (…).

Marcel Proust W poszukiwaniu straconego czasu

Chyba żadne słodkości opisane w literaturze nie są tak popularne jak magdalenki z „W poszukiwaniu straconego czasu” Prousta. Nie bez powodu!

Muffinów już dość, poza tym w pewnym momencie ich konsystencja stała się dla mnie zbyt ciężka. Więc może coś lżejszego? I tu przyszły mi do głowy magdalenki. Lekkie, w sam raz na popołudniową, słodką przekąskę. Wyszły lekkie jak piórka :) (do tego stopnia, że faktura foremki nie do końca odcisnęła się na cieście).

Sekret tkwi w pianie z białek, która jest podstawą ciasteczek, i w spirytusie, który sprawia, że rozpływają się w ustach.Nie potrzeba proszku do pieczenia czy innych dodatków spulchniających.

Składniki:

  • 3 jajka
  • 100g mąki (typ 405 lub 450)
  • 80g cukru
  • 100g masła
  • naturalna esencja waniliowa
  • kilka kropli soku z cytryny
  • łyżka spirytusu
  • tabliczka białej czekolady
  • łyżeczka masła do polewy

Białka ubijamy z cukrem na sztywną pianę. Następnie dodajemy żółtka (miskujemy), esencję i spirytus (dalej miksujemy). Na końcu dodajemy przesianą mąkę i miksujemy do uzyskania gładkiej konsystencji. Masło rozpuszczamy i przestudzone dodajemy do ciasta, mieszając łopatką lub łyżką.

Piekarnik rozgrzewamy do 200C. Do jednej foremki wlewamy ciasto i przykrywamy drugą. Nie masz foremek do magdalenek? Żaden problem – moża do tego użyć np. papilotek do muffinów lub innych, ciekawych foremek. Pieczemy 12 minut.

Czekoladę rozpuszczamy w kąpieli wodnejz masłem. Na każdą magdalenkę nakładamy cienką warstwę polewy pędzlem. Ewentualnie dwie :) Dekorujemy wg uznania.

Popijamy espresso lub inną mocną kawą.

Jeżeli spodobał Ci się ten wpis, zobacz koniecznie również:

TOSKAŃSKIE CANTUCCINI Z BIAŁYM WINEM

TARTA MORELOWO-LAWENDOWA

Skomentuj

